.



To chyba oczywiste, że nie opisuję na blogu wszystkiego, co robimy z córką.
Nawet nie wszystko, czego i jak się uczymy.
Wspomniałam o tym dwa lata temu w poście o naszej edukacji kilka słów.
Po pierwsze: nie dałabym rady
(musiałabym przestać uczyć córkę, żeby zajmować się opisywaniem tego nauczania, 
ale wtedy nie miałabym czego opisywać ;-p
Po drugie: nie wszystko jest takie ciekawe dla czytelników
(czasem dla nas też ;-p
Po trzecie: coraz częściej robimy coś w tak zwanym międzyczasie (wyłącznie ustnie lub z pomocą podręcznika),
a potem córka dostaje zadania do "przetrenowania" (na kartkach; z sieci / z podręcznika)
(i więcej czasu zajęłoby mi opisywanie tego, niż nauka z córką ;-p

Tak właśnie córka poznała m.in. ułamki dziesiętne,
ich dodawanie, odejmowanie, mnożenie przez 10, 100, 1000 oraz mnożenie przez liczby naturalne.
Łapie w lot, więc co ja będę się wygłupiać z jakimiś pomocami naukowymi ;-)
No i nie będę tu fotografować podręcznika ;-p

Jednak o ułamkach dziesiętnych coś dzisiaj napiszę ;-)
Przeliczanie złotówek na grosze i groszy na złotówki trudne nie jest (bo są w codziennym użyciu),
podobnie z litrami i mililitrami (zwłaszcza, że córka lubi kucharzyć, gdzie odmierza szklankami, czyli ćwierćlitrówkami ;-)
Ale gdy chodzi o jednostki długości i masy, to okazuje się, że trochę się gubimy.
Zwłaszcza przy przeliczaniu większych jednostek na mniejsze (wtedy pojawia się przecinek).

Zrobiłyśmy więc plansze z przelicznikami:
Jak z nich korzystać?
Przedstawię tylko trudniejsze przypadki (zamianę mniejszych jednostek na większe,
czyli to, do czego przydają się górne strzałki na naszych planszach).

I. 
Przypuśćmy, że chcemy zamienić 7 milimetrów na centymetry.
Znajdujemy kartkę z milimetrami i kartkę z centymetrami;
strzałka z jednej do drugiej każe podzielić przez 10.
Zastosujmy to dzielenie:
7  : 10 = 0,7  czyli  7 mm = 0,7 cm

II. 
Teraz chcemy zamienić 7 milimetrów na decymetry.
Znajdujemy kartkę z milimetrami i kartkę z decymetrami;
strzałka z jednej do drugiej każe podzielić przez 100.
Zastosujmy to dzielenie:
7  : 100 = 0,07  czyli  7 mm = 0,07 dm

III. 
Uwaga, będzie trudniej: zamieńmy 7 milimetrów na metry.
Znajdujemy kartkę z milimetrami i kartkę z metrami;
nie ma strzałki z jednej do drugiej - będziemy kombinować dwoma strzałkami:
jedna z milimetrów na decymetry (każe podzielić przez 100),
kolejna z decymetrów na metry (każe podzielić przez 10).
Zastosujmy obydwa dzielenia:
(7  : 100) : 10  = 0,07 : 10 = 0,007   czyli  7 mm = 0,007 m
Jeśli wiemy, że
dzielenie najpierw przez 100, a potem jeszcze przez 10 daje dzielenie przez 1000
(moja córka wie),
to możemy wykonać tylko jedno dzielenie:
(7  : 100) : 10  = 7 : 1000 = 0,007   czyli  7 mm = 0,007 m


I tyle ;-)




.
4

Wyświetl komentarze

Wczytuję